Webdesign på skoleskemaet
IT er for mange en lidt skræmmende størrelse. Det går an at bruge skriveprogrammer og søge efter lidt nyheder samt bruge netbanken, men meget længere end det rækker fantasien ikke til. Flere generationer er ikke vokset op med IT og har derfor ikke en naturlig tilgang til det.
For de unge er det anderledes. Deres verden har altid indeholdt internet, mobiltelefoner, computere og alt det andet. Også det, der ligger bagved. Det er så naturlig en del af deres tilværelse, at flere og flere lande har IT, programmering og webdesign på skoleskemaet.
Her lærer alle børn det mest basale, for når de en gang er færdige med deres uddannelser og skal ud på arbejdsmarkedet, så er en generel viden om ikke kun IT, men også det, der ligger bag, gode kompetencer, der vil blive efterspurgt af mange arbejdsgivere.
Det er evner, der kan bruges til at få de små hjemmesider op at køre og give dem et design, der virker og tiltaler. Der er ingen, der siger, at det at være webdesigner, der arbejder for mindre virksomheder i fremtiden. Det kan sagtens være en hvilken som helst ansat, der gennem sin almindelige skolegang har fået lige de kompetencer, som de små virksomheder har brug for, men som de ellers ikke har mulighed for at betale.
En verden i udvikling giver muligheder
Verden skriger på IT-specialister, og nu kan skolerne sikre, at alle dem, der er født ind i den teknologiske verden, ikke kun bliver rigtig gode til at bruge den, men også er med til at skabe den og videreudvikle den.
Med den viden de får, kan de sikre bedre designs, der virker. Enkle og smukke hjemmesider, der er til at finde rundt på, giver mange flere lyst til at bevæge sig rundt på nettet. Indtil den dag, hvor alle er hjemmevandte og nettet er blevet til noget helt naturligt for alle.
Heldigvis er der forskelle på, hvordan alle ser smukt design. Det gør nemlig, at vi aldrig kommer til at få et uniformt og ens internet med kedelige hjemmesider. Der vil være forskelle i design, og der vil være store regionale forskelle, for alle nationaliteter har deres eget særpræg.
Derfor er det ikke nok at kunne programmere og designe. Der skal også være fokus på at lære de studerende det vigtige i det gode design, der virker. Det vil ikke hjælpe meget, at der kommer flere, der ikke kan tænke ud af boksen. Det vil måske endda give endnu flere hjemmesider, der ikke fungerer, som de burde, og så ikke har et design, der er noget helt særligt på nogen måde.
Det vil blive et internet med døde links og ubrugelige sider. Alt det, underviserne i skolerne vil undgå, og alt det, som elskere af godt design online helst ser uddør over tid.