Webdesign fylder mere og mere, og en hjemmeside er ikke noget uden et godt design. Fra de mindste til de største er der en hjemmeside, og fungerer den ikke, så forsvinder kunderne med det samme.
Der er mange måder at holde deres interesse fanget på. For nogle er det de helt særlige produkter eller informationer, der i sig selv tiltrækker, men her gælder det om at kunne skille sig ud fra mængden. Der er mange om buddet, og et spændende design, der samtidig er overskueligt og kombineret med gode søgemuligheder, det giver det ønskede resultat.
For andre er det et monopol. Der er kun dem og ingen andre på markedet. Det er ofte myndigheder, men kan også være dem, der tilbyder et helt unikt produkt. Her er synlighed vigtigt, men bare fordi man er den eneste, er ikke ensbetydende med, at der kan gås på kompromis med designet.
Oplysninger og varer skal præsenteres smukt. Der skal være tekst, men ikke for meget. Den skal være god og beskrivende og tydelig. Der skal tænkes over farvevalg, skrifttype og størrelse. Det kan svare sig at bruge penge på at få en professionel til at hjælpe. Det kan give det udtryk, du leder efter. Det kan gøre det professionelt, for det er oftest meget nemt at se forskel på en professionel hjemmeside og så en, der er hjemmelavet.
Less is more
Oftest er undersider en bedre løsning end at have det hele samlet et sted. Det bliver nemt uoverskueligt, men der er mange fifs og gode ideer at hente her på siden. Inspirationen kan komme mange steder fra, og både ind- og udland byder på spændende designs, der viser, hvor godt en hjemmeside kan virke.
Det gælder om at kende sit publikum, inden der designes. Nogle steder er masser af billeder og skarpe farver nemlig det helt forkerte valg.
Kig rundt hos os for at opleve trends som den minimalistiske myndighedsside fra England, men også for at finde inspiration og ideer til webdesigns, der virker. De sande og unikke sider er nemlig dem, der tiltrækker kunderne, og som får trafikken til at flyde. Om det er en blog som denne, eller det er en side med et helt andet udvalg.
Det, der er i fokus her, er webdesign i alle udformninger. Det er alle former for ris og ros og med rig mulighed for at kigge på siderne selv og give dit besyv med. Hvorfor er der nogle sider, der bare bare virker? Hvorfor er der sider, du kun er inde på den ene gang? Det ligger som regel i designet, for virker det ikke, så er der helt sikkert en konkurrent, der kan gøre det bedre, og som du derfor vælger til i stedet.
Det er den magi, webdesign kan gøre for både virksomheder og private.