Platforme, der bare virker
Sociale medier er eksempler på webdesigns, der har det hele. De fleste kan i søvne genkende logoerne for de mest populære, og samtidig vide, præcis hvad de kan finde derinde. Der er det personlige, der er alle billederne, der er de små, korte beskeder, der er de professionelle. Alle kan noget, der er helt unikt, og som derfor tiltrækker rigtig mange brugere og dermed reklamepenge.
Det er samtidig det at kunne nå hele verden rundt på ingen tid. For nogle er det blevet en levevej, for andre er det en måde at deltage i politiske debatter på, og for andre igen er det muligheden for at følge med i livet hos dem, der er oppe i tiden.
Fantasien er det, der vil sætte grænser for, hvad sociale medier kan bruges til. Den begyndende skepsis er på kort tid vendt til overbevisende succes. Takket været webdesign, logo og den rette kodning. Dog krydret med en enkelt og vanvittig god idé. For mere skal der reelt ikke til.
Firmaer til svimlende værdier
En god side, som de sociale medier er, er samtidig eg god reklameindtægt for ejerne. Det er den slags, der viser en succes, og kan du ramme noget tilsvarende selv, der samtidig går verden over, så vil du og bankkontoen blive forgyldt.
Desværre er det ikke alle forundt, for hele verden kan ikke opfinde, men den gode webdesigner vil have bedre muligheder for lige netop dette. Den værdi, der skabes, taler for sig selv, og der er efterhånden ingen, der er i tvivl om, at det er her, der skabes penge og værdi.
Husk privatlivet
Men der følger et stort ansvar med. Flere af de store kommer løbende i vælten for at samle rigtig mange personfølsomme data ind, som der ikke passes tilstrækkeligt på, og som de reelt ikke havde ret til at indhente eller overhovedet behov for.
Når der designes, så er det rigtig vigtigt, at der samtidig holes fokus på sikkerheden for alle de brugere af en hjemmeside, der måtte være. Kryptering af personfølsomme oplysninger og en generel beskyttelse, der tages alvorligt.
Det er samtidig med til at skabe den nødvendige tillid mellem ejeren af siden og brugeren. En god tillid er noget, der ikke kan gøres op i penge, og den betyder mere, end mange lige tænker over.
Der er næppe mange, der læser oplysningerne, men alle sider har som regel undersider, hvor sikkerhed, privatlivsoplysninger med mere nævnes. Gør dem tydelige og klare, for der skal nok være nogen derude, der har en interesse i lige dette emne.
Er det en side, der handler med varer, så er der også den mulighed at få et E-mærke, der viser forbrugerne, at der er styr på sikkerheden med personoplysninger og med betalingsoplysninger på denne side.